Träningsprogram för Smarta Fötters balansstång


Tack för att du har köpt Smarta Fötters balansstång.
Här är vårt online träningsprogram för att träna upp och få optimal höftstabilitet.

Se till att du har plats runt omkring för när du tappar balansen.

Den allra viktigaste regeln är ha kul, utforska och leka!  


Upplägg:

  • Utför alla övningar genom att titta rakt fram och inte på dina fötter
  • Träna att röra vid golvet allt färre gånger
  • Vid övningar med repetitioner börja med 3 och öka upp till 10 per sida
  • Vid övningar på tid sikta på en minut och öka sedan till två minuter
  • Undvika att gå vidare till en högre nivå innan du klarat föregående nivån
  • Nivå 1 är lättast och nivå 6 är svårast

Balansstångsövning 1.1

- Balansera på ett ben (tid)

2002.07.23


Balansera på ett ben och se din utveckling genom att räkna hur många gånger du sätter i foten. Ha som första mål att balansera en minut på respektive ben utan att sätta i andra foten. Efter det höj målet till två minuter. 

Balansstångsövning 3.1

- Balansera på två ben (tid)

2002.07.23


Balansera på två ben och se din utveckling genom att räkna hur många gånger du sätter i en fot. Ha som första mål att balansera en minut utan att sätta i någon fot.

Efter det höj målet till två minuter. 

Balansstångsövning 3.3

- Balansera på två ben (tid)

2002.07.23


Balansera på två ben och se din utveckling genom att räkna hur många gånger du sätter i en fot. Ha som första mål att balansera en minut utan att sätta i någon fot.

Efter det höj målet till två minuter. 

Balansstångsövning 4.2

- 180 grader (rep)

2002.07.23


Rotera 180 grader på stången. (Vänd dig åt andra hållet.)

Gör det 5 gånger åt ena hållet och fem gånger åt andra hållet. När du lyckats göra detta åt båda hållen, utan att tappa balansen, öka till tio gånger.  

Balansstångsövning 4.4

- Tåhävningar på ett ben (rep)

2002.07.23


Balansera på ett ben och gå upp på tårna fem gånger på vardera ben. När du har lyckats med detta utan att tappa balansen, öka till tio gånger på vardera ben. 

Balansstångsövning 5.1

- Fäktningssteg (rep)

2002.07.23


Gå framåt och sedan bakåt med "fäktningssteg", det vill säga bakre foten sidledes och främre foten rakt fram. Fortsätt öva tills du kommer upp i tre gånger fram och tillbaka utan att tappa balansen. 

Balansstångsövning 5.3

- Gå på trampdynan (rep)

2002.07.23


Gå framåt och sedan bakåt på balansstången på tramdynan. När du har klarat av en gång fram och tillbaka utan att tappa balansen kan du öka på upp till tre gånger.

Balansstångsövning 5.5

- Ninja squat (rep)

2002.07.23


Stå i ninjapositionen och gå ner i en squat. upprepa fem gånger. När du har kommit upp i fem squats utan att tappa balansen, öka till tio.

Balansstångsövning 6.1

- Balans med balansstång (tid)

2002.09.15


Ta balansstången och placera stångens kortsida på din fot. Spänn tårna och försök att balansera stången på foten upp till först en minut och så småningom upp till två minuter på foten. 

Balansstångsövning 2.1

- Promenera på stång (tid)

2020.07.23


Promenera på stången framåt och baklänges. 

Fortsätt öva tills du kommer upp i tre gånger fram och tillbaka utan att tappa balansen. 

Balansstångsövning 3.2

- Röra vid golvet på ett ben (rep)

2002.07.23


Balansera på ett ben och och böj dig ner och rör vi golvet med en hand eller båda händerna. Undvik att använd golvet som stöd för balansen. Upprepa 5 gånger på vardera ben. När du uppnått detta utan att tappa balansen, öka till 10 gånger på vardera ben. 

Balansstångsövning 4.1

- Klockan

2002.07.23


”Klockan” på ett ben.

Tryck på 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

på båda sidorna. Börja med att göra en liten klocka. Allt eftersom balansen blir bättre så utöka klockcirkeln till att bli större. 

Balansstångsövning 4.3

- Röra vid golvet på två ben (rep)

2002.07.23


Balansera på två ben och och böj dig ner och rör vi golvet med en hand eller båda händerna. Undvik att använd golvet som stöd för balansen. Upprepa 5 gånger. När du uppnått detta utan att tappa balansen, öka till 10 gånger. 

Balansstångsövning 4.5

- Utfall (rep)

2002.07.23


Ställ dig i en lång ställning på balansstången. Böj bakre benet så att knäet rör vid stången. Upprepa fem gånger och byt sedan till andra benet utan att gå av stången om möjligt. När du lyckats med fem utfall på vardera ben utan att tappa balansen, öka till tio. 

Balansstångsövning 5.2

- Ninja sidhopp (rep)

2002.07.23


Stå i ninjapositionen och hoppa jämfota sidledes fem gånger. När du har kommit upp i fem hopp utan att tappa balansen, öka till tio hopp. 

Balansstångsövning 5.4

- Ninjahopp in och ut (rep)

2002.07.23


Stå i ninjapositionen och hoppa jämfota in och ut fem gånger. När du har kommit upp i fem hopp utan att tappa balansen, öka till tio hopp. 

Balansstångsövning 5.6

- Ninja korsande steg (rep)

2002.07.23


Stå i ninjapositionen och gå med korsade ben till sidan. Prova att variera med att korsa benet framför och bakom ståbenet. Upprepa fem gånger. När du har kommit upp i fem steg utan att tappa balansen, öka till tio.